3. til 7. oktober 2007



torsdag 26. juli 2007

Kjenner du Betty?

Jeg leser bloggen hennes, Betty 42, og den er så nært og personlig skrevet at av og til innbilder jeg meg nesten at jeg kjenner henne.
Jeg fant fram til henne via kreftforeningen sin hjemmeside og presentasjonen der av kalenderprosjektet Lykke, som Betty er initiativtager til.

Betty brenner for å gi brystet et ansikt.
Den 7.mars i år skriver hun:

”Å profilere "saken mot kreft" tar ikke energi, det gir, og det er helt livsnødvendig for meg å gjøre det. Somebody have to shout out the mountains they have climbed and how! Å la meg avbilde med bar overkropp er en del av dette. Det er ikke noe big deal å bruke kroppen for en kanonsak, jeg føler det snarere som en samfunnsplikt. Vi må alle gjøre det vi kan for at verden skal bli et bedre sted å være for våre etterkommere, for meg handler det om pupper og det kommer det til å gjøre lenge.”



1.mars 2007:

”Jeg fikk bekreftet brystkreft 18.05.06, siden da har livet aldri vært det samme. Kanskje bare bedre. Jeg nyter hvert øyeblikk som er bra. Hvis jeg har motbakker, så tenker jeg at disse kan jeg ta. Jeg vil være her og være mor til mine barn og nyte øyeblikkene, som kaffe på min tram, kjenne været, vinden, stormene. Solen som skinner og legge merke til formene, fargene, duftene. Alt det vakre som jeg ikke så, før jeg ble syk.

For i mitt møte med alvorlig sykdom, ble det nære, de små øyeblikkene, det nære det aller, aller viktigste. Jeg greier å se verdien i hver dag og dette er en gave jeg fikk med sykdommen. Jeg sloss som en kriger, igjennom cellegift og stråling. Ungene mine måtte se at mora deres ble hjelpesløs og trengte trøst. Vi har alle vokst på det. Tårene som kom ble en bekreftelse på livet, ikke en nedtur, men en forsterkelse på det som betyr noe. Nedturen var det fysiske. Behandlingen var vond, men den gikk over.”


Det er tre-fire måneder siden første gang jeg leste et blogginnlegg av Betty. Nå har jeg lest nesten hvert eneste ord hun har skrevet fra dag en og til dags dato. Det er mye sterk lesning. Men jeg har hatt godt av det.


Se et flott videointervju med Betty, les bloggen hennes, og besøk siden til bandet hennes Betty Big Boom Band. Husk å ha på lyden!


Hilsen Elisabeth
*) ps. merete har avviklet ferie vekk fra pc og internett-tilgang.
Kommentarer er nå "moderert" :-)

2 kommentarer:

Betty Boom sa...

Takk for en flott post her hos dere.

Vi må gjøre hver vårt for å bekjempe møkkakreften.

En detalj: Jeg oppdaget kreften 18.05.05. Jeg har sikkert skrevet feil i bloggen min.

Survivorsister:

Betty

Betty Boom sa...

Skal det ikke være kommentarer på denne siden?