3. til 7. oktober 2007



onsdag 26. september 2007

votter fra jorun

Jorun K. Hovland har strikket disse vottene.


kreativ hobbyartist: jorun k. hovland
størrelse: dame
materiale: sportimo polyakryl
dato: 6. september 2007

Vottene er i damestørrelse (obs: akryl lar seg strekke opp en størrelse, men det kan ikke krympes ned til barnestørrelse slik som ull).
Garnet er Sportimo Polyakryl, arvet fra en tantes loft.
Jeg begynte i august, men var ikke ferdig å feste trådene før sjette september.


"Kreativ hobbyartist" er en fremmed tittel, som strikker er jeg langt mer praktisk enn kunstnerisk. Det aller meste jeg lager fyller et hverdagsbehov: Ullsokker som griper hælen bedre enn maskinstrikkede sokker, barnevotter tovet ned til nøyaktig riktig størrelse for små fingre eller pulsvarmere som butikkene bare kanskje og av og til selger.

Jeg er student, og strikker mest mens jeg sitter krøllet opp i sofaen med en fagbok i fanget. Så ofte kan jeg se på en lue flere år etter at jeg strikket den og huske remser av gammelengelske verb eller tidslinjer for fransk litteraturteori - kunnskap den stakkars luebæreren var behagelig uvitende om. Til Oktober Rosa har jeg strikket et par votter spekket med XHTML-koding fra nettstedet JOSI+DRAGEN, som er et filosofisk skråblikk på strikking og annet håndarbeid. Jeg er også opptatt av familie, tradisjon og gjenbruk. Så garnet kommer fra min tantes skattkammer av et loft, mønsteret er videreutviklet fra en halvferdig vott i restekurven min og i hver maske er det varme tanker og ønsker for den som skal bruke dem.

Ingen kommentarer: